Blog

Shoppingdag

Astrid har ett uppdämt behov av att komplettera sin garderob. Det är skolstart om mindre än en vecka och höstkläder står på önskelistan.

En hagabulle på Café Husaren.

Kajsa, Malins tidigare arbetskamrat, har tipsat om en runda där vi skulle hitta intressanta butiker. Rundan börjar vid Avenyn och går västerut. Vi gav oss iväg direkt efter frukost.

En av butikerna i Haga.

På turen hanns det med lite av varje, bland annat en rejäl fika på ett av Hagas caféer och en sväng inom en liten trevlig konstnärsbutik med namnet Somenid. Somenid kopplar på ett finurligt sätt ihop göteborgshumor med konst.

Det blev ettans spårvagn tillbaka från Järntorget till Brunnsparken efter en produktiv dag på stan. Barnen och Malin besökte hotellets spaavdelning medan Andreas uppdaterade bloggen.

Dagen avslutades med middag på en grillrestaurang och en promenad på Avenyn. Imorgon far vi tillbaka till Skåne.

Göteborg

Så var det dags att säga farväl till Orust och styra kosan mot Göteborg. Innan vi kom iväg upptäckte vi att bilnyckeln suttit kvar i bilen och att tändningen varit på under natten. Bilen gick inte att starta. Vår värd Arne höll på med lite takarbete och var inom räckhåll för att hjälpa oss med startkablar och problemet löste sig ganska snart.

Det önskades pasta till middag.

Färden söderut klarades av på drygt en timme, och efter lite snurrande i centrala Göteborg så fick vi parkerat bilen en kort promenad från hotellet.

Kvällspromenad i Slottsskogen.

Vi tog oss ner på stan och med spårvagn bort till Linnégatan för middag. Vädret är underbart och i Slottsskogen var det gott om folk när vi tog en skön runda för att gå ner maten. Vi tittade på pingvinerna och sälarna. Innan vi hoppade på spårvagnen tillbaka till hotellet så fick barnen springa av sig på den stora Plikta-lekplatsen.

Lysekil

Astrid hade en önskan om att kajaka eller paddla en tur med en stand-up paddleboard. I Lysekil skulle det finnas en arrangör som hyrde ut kajaker och anordnade guidade turer, så hit for vi efter frukost.

Frukost med blåbär från berget bakom stugan.

Bilfärjan över fjorden återkallar minnen från tidigare resor hit. Det största dykcentret i området Ligger i Lysekil och när vi bott och dykt här tidigare så var det till Lysekil som vi for för att fylla på luft.

Gullbritt och Tellus skeppar människor och bilar över Gullmarsfjorden.

Vi gick in på hamnkaptenens kontor som var kombinerat med turistinformation för att fråga efter kajakuthyrning. Vi fick besked om att gå till norra hamnen för att få hjälp med detta. Här skulle även finnas bra matställen och familjen var redan sugen på lunch.

Gamlestan i Lysekil.

Vi traskade över berget från Gullmarssidan till norra delen av staden. På vägen passerar man Gamlestaden med smala pittoreska gator och gamla trähus. När vi kom fram till norra hamnen upptäckte vi till vår besvikelse att både restauranger och kajakuthyrare hade stängt. Det verkar som om verksamheterna börjat stänga ner för säsongen och det var bara att traska tillbaka till den stora hamnen igen.

Havets hus.

Efter en snabblunch så bestämde vi oss för att skrota kajakplanerna för idag. Det hade blivit lite svalare i luften och vi beslöt oss för att göra ett besök på havets hus. Havets hur är ett akvarium med djur och liv från havet runt staden. Här kunde vi se samma saker som man ser när man dyker och en hel del mer. Hajar, rockor, bläckfisk och stora torskar fanns att beskåda. I ett av akvarierna simmade en rejäl havskatt och bland rockorna en riktigt pampig hummer.

Innan dyket på Släggö.

Strax utanför havets hus finns det en bra och lättilgänglig dykplats. Malin och Sixten tog resans sista dyk på Släggö. Här fanns det gott om hummer. Under tiden som Malin och Sixten var i vattnet så fiskade Astrid krabbor från bryggan. Både fiskar och krabbor höll sig framme när Astrid sänkte ner färsk blåmussla fastsatt i en klämma.

Krabbfiske i Lysekil.

På kvällen blev det film och popcorn samt packning inför morgondagens resa vidare till Göteborg.

Mollösund

På Orust ligger Bohusläns älsta fiskesamhälle - Mollösund. Med en skyddad hamn på Orusts sydvästra spets har det bedrivits fiske och sjötransporter sedan 1500-talet. Idag är byn mest en turist- och sommarort och yrkesfisket har upphört.

Lunch på Mollösunds värdshus.

Från vår stuga tar det trettio minuter att köra hit. Färden går på ganska slingriga vägar genom ett blandat landskap med vyer över småskaligta jordbruk, karga bergshällar och blått hav.

Kaffe efter lunchen.

Klockan visade på lunch när vi hade parkerat bilen några minuters gångväg från hamnen. Malin hade kollat upp restaurangutbudet och kunde rekommendera ett matställe med utsikt över en båttät hamn. Dagens rätt hade som sig bör huvudingredienserna från havet och vi var på gott humör när vi med mätta magar strosade runt bland sjöbodarna nere i hamnen. Byn är mysig och precis vad man väntar sig av ett fiskesamhälle i Bohuslän.

Hamnen i Mollösund.

På vägen hem blev det ett dopp i havet vid samma badplats som dagen innan. Nytt för idag var att både Sixten och Astrid fick smak för hopptornet. Ett stort antal hopprundor senare satt vi i bilen hem till stugan. På vägen plockade vi upp pizzor som skulle bli dagens middag.

Badplatsen i Henån.

När vi ätit klart bestämde vi oss för att ta ett kvällsdyk. Vi utsåg Fossen till dagens dykplats. Ingen av oss har dykt här förut, men enligt flera källor på internet är det ett bra ställe som är lätt att ta sig till.

Förberedelser inför dyket vid Fossens camping.

Efter att ha lastat grejorna i bilen och kört en kvart var vi framme vid campingen där dykplatsen finns. Man får betala femtio kronor för att köra in på området. Väl nere vid vattnet var det väldigt fint ordnat med en parkeringsyta för dykare och upphöjda bänkar för dykutrustning och ombyte.

Astrid badar vid Fossens camping.

Idag var det Malin och Sixten som skulle dyka. Det blev ett häftigt väggdyk med krabbor, torsk, död mans hand med mera. När vi packade in grejorna i bilen efter dyket rullade dimman in i Gullmarsfjorden och upp över land. Stämningen var trolsk när vi körde ut från campingen.

Strax utanför campingområdet ligger ett dykcenter. Här passade vi på att fylla våra tomma dykflaskor innan vi körde tillbaka till Orust i sommarnatten.

Bohuslän

När ledigheten gick mot sitt slut bestämde vi oss för att göra en kortresa till västkusten. Vi vuxna har varit i Bohuslän ett antal gånger på dykresor och har många trevliga minnen från den här delen av landet. Att Sixten tagit dykcertifikat och är sugen på att utforska världen under ytan bidrog också till val av destination.

Vid tiosnåret lämnade vi Dalbygatan för att framåt eftermiddagen anlända till Orust. På vägen blev det stopp för lunch på Laxbutiken i Heberg, vilket verkar ha blivit en tradition.

Bärplockning bakom stugan.

Via AirBnB hade vi hittat en liten stuga på norra delen av Orust. Det är Ewa och Arne som hyr ut en gäststuga på samma tomt som de själva bor på. Stugan ligger i skogen på cykelavstånd från havet. Närmaste tätort är Henån med en liten välordnad badplats strax väster om centrum. Eftersom lufttemperaturen idag hade klättrat upp till stekheta 30 grader så var ett svalkande dopp verkligen på sin plats.

På badplatsen Småholmarna i Henån.

Efter en middag i stugan med medhavd korv stroganoff bestämde vi oss för att åka till Gullmarsfjorden och dyka. Vid campingen i Skår finns det bra förutsättningar för dykning från land. Bilfärden från stugan tar en kvart och man behöver inte bära sina dykgrejor mer än drygt hundra meter.

IMG 8151

Dykning vid Skår.

Andreas och Sixten stoppade huvudet under ytan samtidigt som solen försvann bakom berget på Gullmarsfjordens norra strand. Det blev ett nattdyk på drygt en halvtimme med hummer, död mans hand och sjöpennor som attraktioner.