Sixten

Lång resa.

Idag hade vi en lång resdag. Vi gick till stationen och åkte i en timme till Wien. När vi kom fram så åkte vi tunnelbana till stephanplatz och satte oss och åt fika på ett mysigt café.

Vi åkte tunnelbana tillbaka till stationen. När vi kom till säkerhetsskåpen som vi hade satt in väskorna i så märkte vi att vi inte kunde öppna det skåpet. Vi kallade på personalen som hade hand om skåpen och så öppnade de skåpet. Då var det bråttom! vi sprang vårt snabbaste på tåget. Lyckligtvis så hann vi. På tåget så hände inget så jag hoppar fram 4 timmar lagom till ankomsten. När vi kom fram till Villach så sprang vi till perrongen. Men när vi kom fram till perrongen så fivk vi veta att tåget var 25 minuter försenat. Vi satt på tåget och roade oss på dem vanliga sätten. När vi kom fram till Ljubljana så  letade vi upp taxin som hon som hyrde ut lägenheten till oss hade  beställt. När hon som hyrde ut lägenheten till oss visat oss till rätta så gick vi iväg för att äta kvällsmat och det blev pizza för hela slanten. Sedan så gick vi och lade oss.

Kort dag i Bratislava.

Idag så åkte vi från Prag till Bratislava. Det tog 4 timmar i ett tåg. Vi började dagen med att (efter att ha ätit frukost borstat tänderna mm) åka till tågstationen. Vi tog tåget och på vägen så åt vi lunch så att det inte var en hungrig resa. När vi kom fram till Bratislava så gick vi till vandrarhemmet.När vi checkade in så fick vi veta att alla rummen var inspirerade av olika länder och rummet för 4 var inspirerat fårn sverige där inne fanns det tillexempel en bild på de svenska os medaljörerna i ishockey i Wien. Där fanns 2 katter så att Astrid passade på att klappa de.

Vi gick ner till gamla staden och åt. Vi fick veta hur ett Slovakiskt regn var. Sedan så gick vi och kollade på den kända floden som rinner genom staden. Efter det gick vi tillbaka till vandrarhemmet och gick och lade oss.

Prag.

Vi är nu i Prag  och det här är den första heldagen i Tjeckien. Vi började dagen (efter att ha ätit frukost, borstat tänderna mm) med att gå i till spårvagnshållplats. Vi tog spårvagnen till kungliga trädgården och började gå mot en borg. Borgen har en kyrka i sig som tog 600 år att bygga (1300-talet till 1900-talet). Vi gick runt lite i borgen innan vi drog oss tillbaka till stade för att äta en Italiensk lunch. Vi gick tillbaka till lägenheten och vilade lite. När vi sedan gick ut så åt vi kvällsmat i gamla staden. Vi gick till stora torget och åt en slags sockersnurra som är typisk tjeckisk.

Vi gick tillbaka till lägenhet då vi gick och lade oss.

Hejdå Berlin.

Ja idag så är det dags att åka ifrån Berlin och vi började med att åka buss till Berlin Hauptbahnhof. Vi gick på toaletten och det kostade en euro men barn var gratis. vi gick ner på perrongen och väntade på tåget. När vi gick på tåget så letade vi upp vår kupé och vi hade inte någon fönsterplats men det gjorde inget. Efter en stund så blev vi hungriga så att då gick vi till resturang-vagnen. Vi beställde 2 gulaschsoppor och 2 risotto med kyckling inlindat i bacon.

Vi gick tillbaka till kupén och satte oss. Vi kom fram till Prag och gick till vår lägenhet. Vi satte oss och åt på resturangen som låg bredvid lägenheten. Vi gick en liten bit för att kolla på prags äldsta bro över floden. vi gick tillbaka till lägenheten och gick och lade oss.

Berlin.

Efter en natts dålig sömn så väcktes vi klockan 6 på morgnen eftersom vi nästan var framme. Vi kom fram till Berlins huvudstation Hauptbahnhof. Vädret var okej men lite mulet. Vi gick till hotellet och lade väskorna där. Vi gick bort till starbucks cafè som ligger vid tv-tornet. När vi var färdiga med frukosten så såg vi att det redan var lång kö in i tornet. Men vi tog några foton innan vi ställde oss i kön.

Väl inne så gick vi på toaletten och ställde oss i kö till hissen. Väl uppe på 203 meters höjd så hade vi utsikt över hela Berlin.

Vi kollade på utsikten lite till. Efter en stund så åkte vi ner igen. Vi tog spårvagnen till Warshauer Platz. När vi kom fram så gick vi till ett gatustånd och åt currywurst. Sedan så gick vi och kollade på Berlinmuren. Vi åkte till Hackescher markt och åt glass där. Jag valde en glass med 1 kula vanilj  och 2 kulor jordgubb komplett med jordgubbar och grädde med jordgubbs-sås+physalis.

Vi letade upp en lekplats och då såg vi också Brandenbuger Tor. Efter lekplatsen så gick vi till hotellet och checkade in. Vi duschade och jag läste. Vi gick till checkpoint charlie och åt pizza. Sen så gick vi till hotellet och lade oss (jag somnade bra).

Tåg och färja.

Den här resan började med att vi åkte med snälltåget från malmö central till trelleborgs hamn. Vi hade köpt lite mat på stationen så att vi inte skulle behöva så mycket mat senare. Tåget körde ombord på färjan och vi steg av. Det var fint väder så vi kunde se långt borta från färjan. Vi gick runt på färjan tills vi tröttnade på det. När vi tröttnade så slog vi oss ner i ett rum med stolar och fördrev tiden på vårt sätt. Det började bli solnedgång och vi kollade och tog foto på den.

Vi började tröttna på att vara på båten men vi var inte framme så att vi gick runt i butikerna och kollade i dem. Det började bli dags att gå ner till tåget och sova. Jag hade svårt att sova men till sist funkade det.