Sixten

Sista heldagen utan resa

Idag så började vi med att förbereda oss för dagen och gå ut.  Efter en stund så stannade vi och lekte lite på en lekplats. Vi gick vidare och satte oss på ett ställe för att äta lunch. Efter det så gick vi till en park med en jätterolig rutchkana. Lite senare så gick vi till en vetenskapspark som de kallade det och lekte där.

Efter det så gick vi till tunnelbanan och åkte tillbaka till lägenheten. Resten av kvällen tillbringade vi i lägenheten. Godnatt!

Eiffel

Idag så Skulle vi kolla på Eiffeltornet så vi började med att  förbereda oss för att gå ut och ta tunnelbanan till Eiffeltornet.

Efter en stund så satte vi oss på ett lunchställe och åt lunch utomhus. Lite senare, efter lunchen så tog vi oss till överraskningen som mamma och pappa hade pratat om hela dagen. När jag fattade att vi skulle ner i Paris katakomber så blev jag jätteglad. Nere i katakomberna så fanns det en massgrav där 6.000.000 mäniskor låg begravda. De hade radat upp benen så att det såg utt som väggar och hade dekorerat med huvudet.

Efter besöket i katakomberna så åkte vi till lägenheten och vilade en stund. Därefter så träffade vi mammas gamla kursare Ari. Jag och astrid lekte med Aris barn och det var jättekul.

Efter det så Gick vi tillbaka till lägenheten. Godnatt!

En vacker stad.

Idag så startade vi dagen med att förbereda oss att gå ut och gå i staden Paris. När vi gick ut så tog vi tunnelbanan till notre dame. Efter det så gick vi till parken bakom medans vi åt varsin crepe till lunch. När vi hade varit klart i parken så gick vi till en rolig affär. Efter det så fortsatte vi att gå. Jag och mamma gick en runda medans pappa och Astrid gick till en park och vilade. Efter det så tog vi oss till ett ställe att äta kvällsmat. Vi tog oss därefter till Louvren och kollade där.

Efter det så åkte vi tunnelbana tillbaka till lägenheten. Godnatt!

Till Paris

Idag så gick vi upp klockan 05:30 för att ta taxi till flygplatsen. Vi checkade in väskorna och satte oss sedan och åt frukost Efter det så gick vi igenom säkerhetskontrollen och gick till vår gate. De bytte gate jättemycket så man gick fram och tillbaka. Efter flyget så åt vi lunch på Paris orly och sedan så tog vi oss till lägenheten där vi checkade in och vilade ett tag.Till kvällsmat så åt vi crepes.

Vi kollade även på sakrikör. Till lägenheten igen. Godnatt!

Lissabon-igen

Idag så skulle vi åka till Lissabon så vi förberedde oss för att åka och sedan så gick vi till stationen. Vi tog tåget till Lissabon och kom fram till oriente. Lägenheten låg precis brevid stationen så vi gick till lägenheten och checkade in. Efter det så var vi lite på rummet och gick sedan till ett akvarium.

Efter det så gick vi till en linbana för att åka 1.5 kilometer. På vägen tillbaks så sprang jag och Astrid tillbaka och tävlade mot mamma och pappa.

Vi vann! Vi gick till vasco da gama (köpcentrum) och köpte så att vi kunde laga kvällsmat. Resten av kvällen så var vi i lägenheten. Godnatt!

Universitet och cd

Idag så hade vi en hel dag i Coimbra så vi började gå. det var backigt och väldigt brant.

Vi fortsatte att gå ända tills att vi kom fram tillett café. På cafét så drack vi apelsinjuice och fortsatte sedan att gå. En stund senare så kom vi fram till en universitetsorkester som spelade på gatan.

Efter det så började vi gå mot ett lunchställe men nästan alla ställen var söndagsstängda så vi slog oss ner på ett lugnt ställe. Efter lunchen så gick vi tillbaka till hotellet och badade i poolen jättelänge. Vi tillbringade resten av dagen på hotellet. På kvällen så åt vi kvällsmat på det enda öppna stället. Sedan så gick vi tillbaka. Godnatt!

Coimbra

Idag så gick vi upp tidigt för att sedan ta oss till stationen (med vissa svårigheter). På stationen så gick vi till gallerian och åt lunch. Efter det så tog vi tåget till Coimbra. I Coimbra så tog vi taxi till hotellet och badade i poolen. Efter det så åt vi buffé till kvällsmat. Vi tillbringade resten av kvällen med att vara på rummet. Godnatt!

Borgarna

Idag så började vi dagen med att äta frukost och sedan gå till bussterminalen. vi tog bussen till Sintra och åt lunch när vi kom fram. Efter det så valde vi att ta en guidad rundtur till slotten utanför Sintra.  Vi åkte och åkte och till sist så kom vi fram till ett slott.

Efter det så åkte vi tillbaka till Sintra och sedan tog vi bussen till Cascais igen. i Cascais så åt vi glass. På kvällen så åt vi sushi till kvällsmat sedan så gick mamma och pappa en kvällsrunda medans jag och Astrid var i lägenheten. Godnatt!

Cascais och Lissabon

Idag så började vi dagen med att äta frukost och sedan åka in till Lissabon. I Lissabon var det redan jättevarmt eftersom att vi kom fram strax innan lunch. Det första vi gjorde var att kolla oss runt och sedan gå och äta. Efter maten så gick vi till Lissabons äldsta bageri och åt fika där.

Sedan så åkte vi upp i en hiss för att kolla på utsikten från ett torn. Vi gick tillbaka till tågstationen och tog tåget  tillbaka till Cascais. Efter det så badade vi (iskallt) och sedan så var vi i lägenheten resten av kvällen. Godnatt!

Portugal

Idag så började vi dagen med att vila efter att ha vaknat tidigt på nattåget. Vi packade ihop och förberedde oss för att gå av tåget. Vi kom av tåget på en station som är ritad av samma arkitekt som ritade turning torso i Malmö.

Vi åt frukost på stationen och tog sedan pendeltåget till Cascais (där vi bor nu). När vi hade gått från stationen till lägenhetskontoret så fick vi veta att rummet var ledigt en timme senare. Vi gick till ett trevligt vegetariskt ställe och åt lunch. Efter lunchen så fick vi nycklarna till rummet och vilade lite innan vi gick til stranden. På stranden så blåste det mycket och det var jättekallt i vattnet. Pappa fegade ur så han gick till ett snabbköp och köpte frukost till imorgon.Lite senare på eftermiddagen så tog vi tåget till Lissabon och tog färjan över floden för att träffa mammas gamla studiekompis Sofia. Hon visade oss de gamla industribyggnaderna längs floden.

Vi åt kvällsmat (snäckor till mig) och hade sedan glass som efterrät på ett annat ställe.

Efter det så tog vi färjan tillbaka och tog sedan tåget sista biten. Vi gick och lade oss klockan 23:XX.