Sixten

Hemåt

Idag så var det en lång dag när vi först gick upp tidigt och tog tåget till Hamburg. När vi kom fram så visste vi att det skulle bli några timmar i Hamburg. Jag ville gå och köpa samlarkort och mamma och pappa ville ta en båttur i hamnen. När man åkte runt på båtturen så såg man många jättestora båtar och kranar.

Efter att den båtturen hade tagit slut så gick vi till butiken där vi köpte samlarkort till mig (jag betalade). På kvällen så tog vi tåget till Köpenhamn och därifrån så åkte vi hem. Vi kom in i huset klockan 03:00.

Berlin

Idag så hade väderprognosen inte varit idealisk för en stadsrundtur i stan men det fick ändå bli det. Vi tog först tunnelbanan efter Astrids önskemål till Alexanderplatz och tittade på tv-tornet.

Efter det så åt vi fish and chips till lunch precis brevid torget. Vi tog sedan tunnelbanan till stasimuseet. Stasi var östberlins underrättelsetjänst innan berlinmuren föll. Där hade de flera utställningar som handlade om just det. Det hela var i stasis gamla huvudkontor under den tiden.

Maskerad fångtransport

När vi hade kollat klart så tog vi s-tåg till samma sjö som vi var vid igår och badade där. Det var många där men det var ändå skönt att bada. Jag och Astrid lånade vars en paddleboard i en timme och åt kvällsmat därefter. Sedan så tog vi s-bahn tillbaka till lägenheten.

Vänträff

Idag så skulle vi ta tåget till Berlin och träffa våra kompisar Helena och Pauline med barn där. Så, vi tog en taxi till tågstationen och åkte mot Berlin. När vi kom fram så var våra vänner vid en sjö och badade. Vi tog S-bahn dit och träffade de. När vi kom till de så hade de hittat en trapets som var upphängd i ett träd som man kunde svinga sig i.

guygyu

Vi tog S-bahn till deras lägenhet som de hade hyrt en liten bit bort från bahn-stationen. Där så lekte vi och åt kvällsmat med svenskar. Vi hade redan innan det pratat om att gå till en lekplats som de sade skulle vara rolig. Sedan så gick vi tillbaka, tog ett gruppfoto och skildes åt.

Vi kom hem trötta och slöa till lägenheten.

Destination: Berlin

Eftersom att våra vänner (Helena och Pauline med barn) stannar i Berlin den här veckan så tänkte vi ta oss dit innan de ska åka. En dagsresa från Krakow till Berlin innefattar ett byte och många timmars tågresa. Vi bestämde oss för att övernatta i Poznan, en stad i västra polen. Efter att vi hade åkt tåg i runt fem timmar så kom vi fram i Poznan. Vi tog oss till vår hyrlägenhet och på kvällen så spelade vi ticket to ride-amerika

Mamma och pappa köper frukost.

Saltgruvor

Idag så åt vi en hyfsat tidig frukost på frukostrestaurangen runt hörnet och tog sedan en taxi in till saltgruvorna utanför Krakow. Det  finns ungefär två kända saker att göra i Krakow. Den ena kända sevärdheten är saltgruvorna och den andra är Auschwitz. Vi tyckte att Auschwitz var lite olämpligt för oss så vi bestämde oss för att inte åka dit. När vi kom fram så var det en lång kö till biljettkassan och bara vissa av rundturerna var på engelska. Det fanns också på franska, polska, spanska och tyska. När vi kom ner (det var trappor till djupet av 110 meter) så började vi gå runt där. Astrid slickade på väggarna (det fick man) undertiden som vi gick runt med en guide som pratade med en sak som liknade en walkie-talkie.

122

Det är salt som Astrid lutar sig mot.

Efter ett tag så fick man ta en paus i ett kristet kapell som de hade byggt där nere.

Religionen var väldigt viktig för de som jobbade där eftersom att det var ett farligt jobb där många dog. Man bad på både morgon och kväll för att man skulle få tur av det. När rundturen var slut så fick man gå runt, man kunde äta lunch där vilket vi gjorde och så kunde man åka upp också. När vi hade ätit lunch så åkte vi upp från 135 meters djup. Efter det så tog vi ett tåg in till Krakow igen och gick runt i gamla stan. Vi var på väg hem när det var dags för kvällsmat och åt därför på restaurangen mittemot den italienska restaurangen efter att ha hämtat min fleece som jag glömde där igår.

En resdag till

Idag så gick vi upp och tog niotåget som skulle ta oss till Warszawa. Dagens mål var att ta oss till Krakow. När vi kom fram till Warszawa så åt vi lunch på en asiatisk restaurang på stationen. Efter det så tog vi ett tåg i x2000-stil till Krakow.

Vi bor i de Judiska kvarteren där judar bodde innan Auschwitz uppfördes i närheten av Krakow. Efter att vi hade kommit till lägenheten så åt vi kvällsmat på en italiensk restaurang.

Polen

Idag så skulle vi åka buss till polen på kvällen. Vi skulle lämna in bilen på eftermiddagen innan det så vi åkte till en borg, åt lunch där och kollade runt.

När vi var klara där så åkte vi tillbaka till stan och lämnade bilen vid ett hotell. Därifrån så tog vi bussen till Polen på kvällen.

Vilnius

Idag så hade vi bestämt oss för att inte göra frukost hemma eftersom att vi kom fram så sent på kvällen dagen innan. Det regnade medan vi gick till ett kafé där vi satte oss och åt frukost. När vi hade ätit klart så gick vi till turistinformationen brevid för att få veta när (och varifrån) vi skulle ta bussen till Polen. Mamma och pappa hade bestämt att vi skulle till universitetet och kolla på det.

Det fanns några olika gårdar där man kunde kolla. Man munde även gå in i kyrkan som användes mer då det var mycket religiöst på universitetet.

Vi gick sedan iväg för att äta lunch på en Litauisk restaurang. Astrid orkade inte gå mer efter det så jag och Astrid var i lägenheten hela eftermiddagen och kvällen.

Lång bilresa

Idag så skulle vi gå upp tidigt för att börja åka bil till Vilnius. När vi började åka så sa mamma och pappa att vi skulle åka till stranden först och bada. När vi kom dit så badade vi en stund och åt sedan lunch.

Sedan så åkte vi vidare mot Vilnius vilket skulle ta tre och en halv timme. På vägen så lyssnade jag på ett radioprogram som heter så funkar det. När vi hade åkt i en och en halv timme till så stannade vi och såg på något som kallas för hill of crosses där man under tiden som Litauen var ockuperat av Sovjetunionen sattes upp kors för att visa sitt motstånd. Nuförtiden så samlas här en gång om året runt 100.000 människor och festar för självständigheten. Just nu så finns det ungefär 200.000 kors uppsatta där.

Efter det så fortsatte vi att åka. När klockan var runt sju på kvällen så kom vi till ett ställe där vi åt kvällsmat och badade i en sjö. Senare så åkte vi till lägenheten.

Riga

Idag så tog vi taxi in till ett monument som uppfördes när Lettland blev självständigt från Ryssland år 1918. När vi hade kollat på det så gick vi och kollade på en kyrka och gick sedan och åt lunch på en pastarestaurang vid ett torg.

När vi hade ätit så gick vi till en park där vi sprang runt lite och spelade lite kort. Efter det så tog vi taxi till ett chokladmuseum och kollade på gammal choklad, åt choklad och gjorde chokladvideor med en greenscreen. Dessutom så fick man skriva något som man gillade på ett omslag till ett chokladpaket.

När vi var klara där så åkte vi tillbaka till lägenheten.