Sixten

Hemåt

Idag så skulle vi äntligen hem. Vi har åkt genom Kroatien, Bosnien, Montenegro, albanien, Makedonien och Serbien och nu så är resan bara en dagsresa härifrån. Vi tog först tåget til Leipzig som tog ungefär en timme och sedan tog vi tåget mot Hamburg. Tåget tog runt fyra timmar och vi var nära restaurangvagnen så vi åt varsin toast vilket inte Astrid gillade på grund av att det fanns en sås på.

När vi kommer fram till Hambug så är vi alltid innanför våran komfortzon och vi hittar ändå ganska så bra där och kunde därför lokalisera ett subway inne i foodcourten där vi åt lunch. Kort efter det så gick tåget mot Köpenhamn. När vi kom fram till Puttgarten så hade något hänt med färjan så det blev runt 20 minuter försenat och efter att vi hade kommit av färjan så fick vi byta tåg. Det tåget skulle ta runt en timme längre och vi fick bara tre platser i början av vagnen, riktade inåt. När vi kom fram så var det ett öresundståg som gick om sex minuter som vi kom på och åkte hem.

Detta har varit en rolig resa där man kände sig mycket längre hemifrån än man egentligen var och jag vill tacka er som läste. Ses en annan resa!

Dresden

Efter en stadig egengjord frukost så gav vi oss ut i Dresden och gick bort i riktning mot Altstadt vilket är gamla stan här fast den byggddes upp efter andra världskriget då allting blev sönderbombat. När vi hade gått en stund så bestämde vi oss för att äta lunch vid ett stort torg med en kyrka typ i mitten av det. Efter det så gick vi in i kyrkan, såg oss omkring lite och gick sedan ut igen, nu i riktning mot det där blåa huset som spelar musik, ni vet det som dök upp på en bild igår för de häller  vatten i de rören under vissa tider. Det var inte så mycket till musik men man hörde porlande vatten som var olika högt och gjorde det till musik vilket var ganska så coolt.

Efter det så gick vi tillbaka till hotellet och gjorde kvällsmat innan vi kollade på nån fotbollsmatch (Kroatien mot Ryssland). Imorgon ska vi hem.

ÄNNU EN RESDAG

Idag så skulle vi till Dresden så efter frukosten så packade vi och gav oss av. Det skulle ha tagit runt en timme att åka till Dresden men tåget blev en halvtimme försenat till Dresden. Efter att vi hade hittat vårt obemmanade hotell så gick vi ut och åt på ett ställe där de hade Hamburgare och han som jobbade där kunde ge oss lite tips på var vi skulle gå imorgon.

Med mätta magar så drog vi oss mot gårderna med pimpade fasader innan vi gick hem och därmed avrundade dagen.

En till resdag

Idag så väcktes vi kvart i sex av brandlarmet och gick ner i lobbyn där alla de andra gästerna var. Det var tydligen falskt alarm så vi gick sedan tillbaka upp till rummet fram tills att klockan blev sju då vi stack ner och åt frukost. Efter det så packade vi väskorna, kollade så att vi inte hade glömt något (en rutin) och checkade ut för att direkt efter det gå till tågstationen.

När vi kom fram så skulle mamma och pappa boka några biljetter innan vi gick på tåget som tog oss till Brno. Vi hann med en liten tur på stan och såna där söta ringar (jag vet inte vad de heter).

Först så gick vi och köpte ringarna och gick sedan ner i lite katakomber där en gubbe visade oss hur man pressade mynt förr i tiden. Efter det så gick jag och pappa en tur upp till fortet medan Astrid och mamma kollade i lite butiker.

Tio timmars tågresa

Idag så åt vi frukost på hotellet, till skillnad från igår och skulle till Budapest på vår väg hem. Tåget skulle ha haft restaurangvagn men den var trasig så vi skulle sitta i nio timmar, från klockan ett till halv tio, med bara bars och Tuc-kex på ett tåg till Budapest. När vi kom fram så åt vi på Burger king och somnade ganska så snabbt.

Belgrad

Idag så vaknade vi, nästan framme i Belgrad och förberedde oss på att gå av tåget som var 20 minuter försenat. När vi kom av tåget så skulle mamma och pappa försöka boka platsbiljetter till tåget vidare men hon som satt i båset pekade på båset bredvid, som såklart var tomt. Vi tog en taxi in till stan, åt en frukost och gick sedan till Teslamuseét. Nikola Tesla var en uppfinnare i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet som kom på en massa saker som har med elektricitet att göra.

Efter det så åt vi lunch och checkade in på hotellet och stannade där tills det var dags för kvällsmat. När vi hade ätit kvällsmat så köpte jag denna resans souvenir, en tröja med Nikola Tesla på.

Aquapark

Killen på hotellet som jag nämnde igår hade också rekommenderat ett vattenland i Skopje och tåget skulle inte gå före halv tio, så vi åkte dit. Det var ganska så smockfullt överallt och jag och Astrid började med att åka ett varv i Lazy rivern och sedan så åkte vi lite vattenrutschkanor och Astrid hade förvånansvärt kul. När det började bli eftermiddag-kväll så blev det molnigt och folk började gå.

Vi tog sedan en taxi till stortorget och åt kvällsmat där innan vi gick tillbaka till hotellet och hämtade våra väskor, sade hejdå till killen som höll på att utbilda sig och tog en taxi till stationen innan vi hoppade på nattåget till Belgrad.

Jag på morgonen

Kosovo

Idag så hade mamma och pappa bokat en dagstur till Kosovo, som verkar vara ett land som ingen i andra länder kan så mycket om. När vi till exempel kollade med receptionisten så hade hon inga speciella rekommendationer, precis som taxiföraren André. Han tog oss till vad som verkade vara stortorget och vi åt lunch i närheten efter att vi hade sett ett protesttåg.

Efter det så åkte vi till en park ed lekplats och jag och pappa gick en runda. Sedan så åt vi glass och åkte vidare till ett köpcentrum där vi köpte vatten och gick på toa. Fem minuter senare så kom vi fram till en kyrka/kloster där det faktiskt inte fanns så mycket att se på.

När vi hade kommit hem så köpte vi pizza på ett ställe som en kille på hotellet hade rekommenderat, han sade också att han höll på att utbilda sig till turistnånting och mamma och pappa pratade med honom en stund.

Matkasjön

Vid lunchtid så gick vi ut för att (som ni kanske gissade) äta lunch. Det blev först en tur till stationen där vi skulle boka platsbiljetter till ett tåg men när de fattade vad vi ville ha så framgick det att det inte behövdes platsbiljetter till just det tåget och tog oss till ett grillställe och åt lunch. Efter det så tog vi en taxi till Lake Matka som skulle vara en sjö (/flod) där man kunde paddla kajak eller åka båt in i en grotta. i bestämmer oss för att gå uppströms och efter ett tag så blir det mindre strömt och så kommer det en damm. Innan dammen så var vattnet nästan helt lugnt och vi letade upp ett ställe att bada.

Efter det så köpte vi varsin dricka på en bar i närheten för vi hade runt en timme på oss innan bussen tillbaka kom eftersom att vi hade missat den förra. Precis innan bussen kom så köpte vi en nygrillad majskolv (som jag åt nästan allt av) och åkte tillbaka till Skopje på runt 40 minuter. När vi kom tillbaka så var vi (jag) hungrig(a), så vi åt på ett kinastäle i närheten av stortorget innan vi gick tillbaka.

På vägen tillbaka så köpte vi Tuc-kex och fyra apelsinjuicer innan vi knöt oss.

Nästa huvudstad

Idag så skulle vi till Skopje och vi skulle åka tåg för första gången på länge vilket var lite pepp. För att komma till tågstationen så behövde man ta en entimmestaxi för tågstationen låg i en annan by. När vi kom fram till stationen så åt. vi lunch och hoppade på tåget som skulle ta oss till Skopje på runt tre timmar. Innan vi åkte så kollade vi in i stället där lokföraren sitter och han var faktiskt riktigt snäll.

När vi sedan kom fram till Skopje så tog vi en taxi till hotellet och stannade där till det var kvällsmat då vi gick ut och efter kvällsmaten så tog vi en runda till gamla stan och  tog sedan en taxi tillbaka till hotellet eftersom Astrid inte orkade gå tillbaka.