Sixten

Sista dagen

Idag så är det sista dagen på vår resa. Imorgon så ska vi upp halv fem på morgonen och därför så har vi ingen möjlighet att göra något då. Vi tog tunnelbanan in till ett torg där vi såg oss omkring och åt sedan lunch. När vi hade gjort det så ville vi gå upp till en park som låg lite högre upp än torget så, vi fick gå i lite trappor idag också. När vi hade kommit fram och gått en bit så ville Astrid trampa trampbil. Eftersom att jag inte hade något annat att göra så fick jag också hyra en.

Efter en timme så skulle de lämnas tillbaka och vi gick vidare in i det centrala Rom. Där så köpte vi bland annat glass, souvenirer, frukost till imorgon och balsamico-vinäger. Sedan så tog vi oss tillbaka till hotellet, åt kvällsmat efter och gick och lade oss tidigt efter en kort sista dag i Rom.

Hoppas att ni få som kommer att läsa den här bloggen tyckte att den var bra!

/Sixten

Pompeji

Den näst sista dagen på vår resa så hade vi bestämt oss för att åka till Pompeji. Vi gick upp lite tidigare än vanligt och tog tunnelbanan till tågstationen för att sedan ta snabbtåget till Neapel. Snabbtåget tar en timme medans vanliga tåg tar två timmar. När vi kom fram så gick vi ner till lokaltågens perronger och tog det helt fulla tåget till Pompeji. Det tog ungefär en timme och när man kom fram så var stationen jättenära den förlorade staden. Vi hade förbokat biljetter så vi behövde inte stå i den jättelånga kön för att komma in utan behövde bara gå in.

Jag ville gå till amfiteatern som låg längst bort från ingången. Mamma och pappa tyckte att det lät bra för då så gick vi i princip genom hela Pompeji och fick se bland annat hus med väggmålningar kvar, badhus och den lilla (den var inte liten) amfiteatern. Efter att vi hade kollat på den stora amfiteatern så började vi dra oss tillbaka. Klockan var två och tåget från Neapel skulle gå klockan fem. Det tog en timme för oss att komma på tåget och sedan en timme för tåget att komma fram. Därför så hade vi en timme i Neapel. Den timmen spenderade vi genom att köpa mjukglass i wienerbröd. Efter att vi hade tagit tåget tillbaka till Rom så kollade vi på fontänen i Trevis och Spanska trappan.

När vi sedan hade tagit en taxi tillbaka till hotellet så åt vi kvällsmat precis utanför. Godnatt!

Vatikanstaten

Idag så skulle vi gå till Vatikanstaten, världens minsta land och se oss omkring där. Efter frukosten så började vi gå ditåt. Vi bor ganska så nära Vatikanstaten så det tog inte så lång tid att gå dit. På vägen dit så började vi se folk som stod i kö. Det visade sig att kön till att köpa biljett var tvåhundra meter lång och den rörde sig nästan inte alls men vi hade köpt biljetter på förhand. När vi kom in så var det också jättemånga där. Efter att vi hade tagit våra ljudguider för barn (på engelska) så började vi gå den rundturen. I första delen så fanns det mest målningar med Jesus, Maria, och alla anhängare (lärljungar).

I den andra delen så var det nästan bara saker från det forntida Egypten. En påve på 1700-talet eller 1800-talet hade bestämt sig för att samla på Egyptiska föremål och faktiskt fått ihop en imponerande samling med bland annat en mumie som man fortfarande kunde se håret på och några väldigt gamla statyer.

Efter det så kom vi till en del där det fanns många målningar och statyer av djur. När man sedan gick vidare så kom man till det Sixtinska kapellet. Där inne så har Michelangelo målat både väggarna och taket. I taket så finns den kända målningen ”skapelsen”. Efter att ha vandrat runt där så gick vi och åt lunch. När vi sedan gick vidare så tog vi oss till Sankt Peterstorget och var där en stund. För att komma in så behövde man stå i en kö som var runt två timmar lång, så vi skippade det. Efter det så gick vi tillbaka till hotellet.

Gamla Rom

Idag så hade vi planerat att åka till Colosseum och gå runt och titta på delar av gamla Rom. Vi började med att ta tunnelbanan dit. När vi kom ut så var det en person som frågade om vi ville ha en guidad tur i Colosseum och på palentinen. Mamma och pappa tyckte att det lät bra för att man fick se både och, vi behövde inte stå i kö till biljetter och vi hade också lunchpaus mellan de två ställen som de tog oss till. När vi kom in på Colosseum så fattade man hur stort det verkligen var. Rummen, läktarna, själva arenan. Allting var jättestort. Allt som allt så hade Colosseum 50 000-70000 platser på läktaren.

Om ni kollar på hur stora människorna är på den här bilden så kan ni kanske fatta hur stort det är (skitstort). När vi hade kollat klart där så åt vi lunch och stack sedan till nästa ställen som var Palentinen. Palentinen är den största av de sju kullarna som Rom byggdes på och det fanns jättestora byggnader där och mycket hade hänt där. Om man sedan såg sig omkring så kunde man se senaten, flera hus (från romarriket) och ett tempel. Efter det så kollade vi på Cirkus Maximus som hade plats för runt 250 000 åskådare. Det enda som är kvar av det är en gräsplan och lite gammal läktare.

På höger sida så ser ni en del av läktaren och sedan så ser ni gräsplanen där hästarna sprang.

När vi var klara där så åkte vi tillbaka till hotellet och åt kvällsmat precis utanför.

Rom

Nu var det dags för resa igen! Den här gången så. åker vi till Rom och om ni inte är konstiga så vet ni att det är Italiens huvudstad. Vi gick upp som om det vore en vanlig skoldag och tog tåget över till Danmark. Jag och Astrid åt grillmackor till frukost på flygplatsen innan vi hoppade på flyget och åkte till Rom. När vi kom fram så stod det att det skulle ta en halvtimme med tåg att komma in i Rom. Det skulle även vara dyrare än taxi så vi tog taxi till hotellet. Efter att vi hade lämnat vårt bagage så gick vi ut på stan. Där så kollade vi på Castel de saint Angelo och gick sedan över Tibern.

Sedan så gick vi hela vägen till Pantheon vilket är ett stort tempel från den tiden när man trodde på den Romerska mytologin här. Templet skulle bli öppet för besökare klockan 18:00 (klockan var typ 17:00) så vi stannade inte där utan gick vidare.

Vi fortsatte vår promenad igenom de trånga (och fina) gatorna i Rom tills vi kom fram till några ruiner där det bland annat hade varit ett tempel och några bostäder där det gick runt katter. I Italien, Frankrike och några länder där runtomkring så öppnar restaurangerna klockan halv åtta kanske och därför så åt vi glass klockan 18:00 och åt sedan 19:30. Efter maten så tog vi taxi tillbaka till hotellet. Idag sågick vi väldigt långt.