Lysekil

Astrid hade en önskan om att kajaka eller paddla en tur med en stand-up paddleboard. I Lysekil skulle det finnas en arrangör som hyrde ut kajaker och anordnade guidade turer, så hit for vi efter frukost.

Frukost med blåbär från berget bakom stugan.

Bilfärjan över fjorden återkallar minnen från tidigare resor hit. Det största dykcentret i området Ligger i Lysekil och när vi bott och dykt här tidigare så var det till Lysekil som vi for för att fylla på luft.

Gullbritt och Tellus skeppar människor och bilar över Gullmarsfjorden.

Vi gick in på hamnkaptenens kontor som var kombinerat med turistinformation för att fråga efter kajakuthyrning. Vi fick besked om att gå till norra hamnen för att få hjälp med detta. Här skulle även finnas bra matställen och familjen var redan sugen på lunch.

Gamlestan i Lysekil.

Vi traskade över berget från Gullmarssidan till norra delen av staden. På vägen passerar man Gamlestaden med smala pittoreska gator och gamla trähus. När vi kom fram till norra hamnen upptäckte vi till vår besvikelse att både restauranger och kajakuthyrare hade stängt. Det verkar som om verksamheterna börjat stänga ner för säsongen och det var bara att traska tillbaka till den stora hamnen igen.

Havets hus.

Efter en snabblunch så bestämde vi oss för att skrota kajakplanerna för idag. Det hade blivit lite svalare i luften och vi beslöt oss för att göra ett besök på havets hus. Havets hur är ett akvarium med djur och liv från havet runt staden. Här kunde vi se samma saker som man ser när man dyker och en hel del mer. Hajar, rockor, bläckfisk och stora torskar fanns att beskåda. I ett av akvarierna simmade en rejäl havskatt och bland rockorna en riktigt pampig hummer.

Innan dyket på Släggö.

Strax utanför havets hus finns det en bra och lättilgänglig dykplats. Malin och Sixten tog resans sista dyk på Släggö. Här fanns det gott om hummer. Under tiden som Malin och Sixten var i vattnet så fiskade Astrid krabbor från bryggan. Både fiskar och krabbor höll sig framme när Astrid sänkte ner färsk blåmussla fastsatt i en klämma.

Krabbfiske i Lysekil.

På kvällen blev det film och popcorn samt packning inför morgondagens resa vidare till Göteborg.