Tågluff på riktigt

Ja, nu börjar luffen på riktigt, från Berlin ska vi ta oss till Prag på våra interrailkort. Vi hade skaffat platsbiljetter till avgången kvart i elva vilket visade sig vara en mycket bra idé. För drygt tjugo kronor per person får man en plats i en traditionell sexpersonskupé.

Vi fick sova ut inatt efter allt traskande igår. Den korta natten med nattåget från Sverige hade också gjort sitt till, så vi slocknade på två sekunder igår. Vårt hotell har ett samarbete med puben på gatan, så där kan man äta frukost för en kupong som man betalar för på hotellet. Enkelt och funktionellt á la Tyskland.

Vi var i lagom tid på stationen. Hauptbahnhof är en stor modern station. Ingångsplan rymmer en galleria med butiker. Två våningar upp går S-tågen och två våningar ner kan man hoppa på fjärrtågen. Vårt tåg gick till Budapest via Dresden och Prag. Här trängdes vi med en hel del andra ryggsäckar på en ganska full perrong. Tåget rullade in tio minuter innan avgång och ganska snart så hade resenärerna hittat sina platser. Punktligheten var inte att klaga på när resan började med minutprecision.

DSCF1301

Hauptbahnhof.

Vi delade kupé med två britter som också ska till Prag. Biljetterna stämplas av den myndiga konduktören, och vi hade tydligen fyllt i alla tjugo informationsfält på rätt sätt. Om du undrar om man kan åka på någon e-variant av biljetten så är svaret nej. Här är det klassisk stil som gäller.

DSCF1323

Här reser man i kupé.

Vi hade bestämt oss för att äta lunch på tåget. Restauragvagnen låg fyra vagnar bort, och det fick klivas över och tryckas förbi en mängd resenärer i tjugoårsåldern. Minsta gemensamma nämnaren för dessa var, förutom åldern, ryggsäck och interrailkort. Om man är en riktig tågluffare vill man ju inte begränsa sig med platsbiljetter. Å andra sidan får man i så fall sitta på golvet i korridoren.

DSCF1318

Restaurangvagn med servering - lyx.

Lunchmenyn var varierad. Man kunde få lite av varje - soppor, mackor eller varmrätter. Vi lät oss väl smata av gulasch och risotto medan solrosfälten passerade förbi utanför fönstret. Det var halvfullt i restaurangen och servitörerna tog väl hand om oss. Efter kaffet traskade vi tillbaka till vår kupé.

Landskapet hade nu ändrat karaktär och vi åkte längs Elbes dalgångar med brant sluttande bergssidor och vackra små byar och städer längs vägen. Här passerade vi gränsen till Tjeckien. Slätten bredde åter igen ut sig och vi anlände till ett nyregnat Prag en stund senare.

DSCF1332

Mellanmål på stationen.

Innan vi tog oss till boendet så köpte vi lite yoghurt och kex till mellanmål - en trappa inne på stationen fick tjäna som matplats. Platsbiljetter vidare till Bratislava och Ljublijana samt biljett till Prags lokaltrafik fixades. Metron tog oss sen från centralstationen till vår del av staden. Via Airbnb har vi bokat en lägenhet mitt emellan gamla staden och stadens berömda borg, bara ett kvarter från Karlsbron. Det var en vacker stad som mötte oss när vi kom upp från underjorden och vi gick några hundra meter till lägenheten.

DSCF1371

En av Prags broar.

På kvällen tog vi oss en promenad bland hundratals andra turister över Karlsbron. Det är inte svårt att förstå varför folk kommer tillbaks till den här staden. Det är verkligen vackert här, en stad som tagen från Kikis expressbud.

DSCF1388

Vy över floden.




© Andralin 2015