Caye Caulker

Längs Belizes kust löper ett av världens största barriärrev med ett antal små och stora öar. En av dessa öar heter Caye Caulker och har under ett par decennier varit ett backpackerparadis i karibiska havet. Det kommer dock fler och fler turister hit för varje år och hotellen blir fler och större. Det är fortfarande en väldigt avslappnad stämning och man har inga problem att hitta enkelt och billigt boende om man reser på begränsad budget.

Vi lämnade hotellet i Belize City efter en snabb frukost på Radissons Café. Vi tog en taxi ner till vattentaxin som ligger nere i stan. Trots namnet är vattentaxin en reguljär båt som tar ett par dussin resenärer och har fasta avgångstider. Vi satsade på att komma med den som avgick halv elva på förmiddagen.

Vattentaxin.

Båten var ganska full när den lämnade kaj och tuffade ut mot havet. Ett par kilometer ut till havs låg två stora kryssningsfartyg som fick transportera in nyfikna besökare till land i mindre båtar eftersom havet inte är så djupt innanför barriärrevet. Vår båt körde norrut mellan öarna och bland de vi passerade fanns både bebodda och obebodda.

Bryggan framför hotellet.

Efter knappt en timme var vi framme och hoppade iland på en sandig brygga. På land stod några golfbilar som är byns taxiservice. Det finns nästan inga bilar på ön. Vi har sett en parkerad brandbil och en sopbil i form av en pick-up. Vi hade bara cirka hundra meter till vårt hotell, så vi traskade förbi taxin och tog stigen längs stranden.

Astrid och glassen.

Vi hade lyxat till det med ett hotell med pool som låg vid stranden. Det hade rekommenderats av personalen på vårt förra hotell. Rummet var fint med ett litet pentry och terass. Barnen kastade sig i poolen och Andreas gick för att skaffa lunch.

Eftermiddagen gick åt till att utforska pool och hav. Framåt sena eftermiddagen torkade vi oss och gick ut på byn för att äta glass och orientera oss. Innan vi kom hem för kvällen hade vi ätit och provianterat inför morgodagens snorkeltur.

Sixten och Astrid gjorde en fin sköldpadda av sand utanför restaurangen.