Blogg

Ixpanpajul

Så var det dags för utflykt i naturen igen. En halv timmes resa från hotellet ligger Ixpanpajul, som är en naturpark med hängbroar, hästridning och linbanor. Vi kom dit strax efter tio och beslöt oss för att i första hand gå en naturstig på tre kilometer med ett par hängbroar.

Hängbro över djungeln.

För att det ska kunna finnas hängbroar så måste det även finnas kullar som de går mellan. Stigen gick först ganska mycket uppåt inan första bron. Astrid satt en hel del på Malins axlar och Sixten var angelägen om att vi skulle komma någon vart. Det var inte så varmt i djungeln, men fuktigt. Vi hade svettats en hel del när vi kom till högsta punkten med en utkiksplats.

Paus i vandrandet.

Här hängde vi en stund i några hängmattor innan vi började gå ner till besökscentrat igen. Astrid somnade i Andreas armar och sov en stund innan vi åt lunch. Menyn var kort, men kycklingen med ris var god. Vi hade lovat Astrid en ridtur som hon fick avnjuta tillsammans med Andreas och Sixten. Det bev en halv timmes lugn ritt runt ägorna.

Flores

Idag stod Flores på agendan. Det är en stad med intressant historia på andra sidan sjön. Det lär vara hit Mayainvånarna från Chichen Itza flydde när spanjorerna anlände . De byggde en ny stad på en ö i sjön som längre fram fick namnet Flores. Här levde kulturen vidare tills spanjorerna, med fruktan om represalier från gud, rensade upp och i sedvanlig stil rev ner hela mayasamhället och byggde en kyrka.

En av gatorna ner mot sjön.

Det tar drygt en halvtimme med taxi från el Remate till Flores. Barnen var pigga och glada och vi kom fram till vårt mål på senförmiddagen. Vi strosade runt en stund i stan, som inte är större än att man kan gå runt hela ön på mindre än en halvtimme. Mitt på ön ligger kyrkan vid ett litet torg där vi hängde när klockorna i tornet slog tolv.

Lunch vid sjön.

Det var ett par grader över trettio och vindstilla när vi drog oss ner mot sjön igen och åt lunch. Man ska inte ha för stora ambitioner en dag som denna, så klockan två for vi hem till hotellet igen för ett dopp i sjön. Hela familjen badade en stund i det trettiogradiga vattnet.

Kvällsdopp.

Guatemala

Så var det dags för det sista landet vi tänkt besöka i Latinamerika, nämligen Guatemala. Cahal Pech ligger bara några kilometer från gränsen och El Remate i Guatemala ligger inte mer än en timmes bilresa in i landet.

Vi hade arrangerat med skjuts hela vägen från dörr till dörr och stack iväg vid halv elva. Gränsformalian gick smidigt med bara lite stämplande och inga direkta köer. Vi bytte chaufför vid gränsen, och nu var det spanska som gällde igen.

Saronger på tork på verandan.

Vårt hotell ligger vid landets näst största sjö, och det är precis lagom för oss. Inte för fint och inte för sjabbigt, vi är ju backpackers och klär oss ganska vardagligt. På vissa hotell kan man ju känna sig malplacerad om man skulle klafsa runt i sandaler när alla andra har italienska skinnskor.

Bryggan framför hotellet.

Det blev ett dopp i sjön på den varma eftermiddagen och fruktsallad till fika. Här kommer vi nog att ha det fint. Det finns naturreservat i närheten, och om några dagar ska vi ta en avstickare till Tikal.

Kvällsdopp.

En tur på floden

Förmiddagen gick i ångestens tecken. Detta var sista dagen av första belize-besöket, och vi var angelägna om att fixa boende till återkomsten från Guatemala. Mailkonversation tenderar att dra ut på tiden, och mailen måste gå fram och tillbaka ett par gånger innan avslut. Vi fixade ett telefonkort för att ringa istället, men det visade sig att folk inte svarar i telefon längre.

Kanotdags.

Vid lunchtid verkade det ha ordnat upp sig på hotellfronten. Malin och Sixten stack iväg på en kanottur på floden som skiljer San Ignacio och Santa Elena åt. De var ensamma med guiden och fick se en hel del djur och natur. Fladdermöss, leguaner, ormskinn och sköldpaddor. Mot slutet av turen tog Sixten ett dopp innan återfärden till hotellet.

Ett dopp i floden.

På kvällen var det packning igen, det bär av till Guatemala.

Mayaruiner

Efter en god natts sömn hade vi hämtat oss efter några dagars resande igen. Förmiddagen var långsam med poolhäng och reseplanering. Vi har lite svårt att hitta boende de sista tio dagarna innan vi flyger till Boulder. Enligt ursprungsplanen skulle vi bo ute på barriärrevet på någon ö, kanske på på två olika ställen. Vi väntar fortfarande svar från några hotell, men de vi redan har fått svar från är fullbokade eller jättejättejättedyra...

Bungalows.

Efter lunch gick vi bort till den lokala mayaruinen, Cahal Pech. Den är i princip granne med hotellet och har ett litet museum vid ingången. Astrid var trött och somnade innan vi hunnit fram till ruinerna. Malin och Sixten fick gå tillsammans under tiden som Astrid sov. Området är behändigt i storlek men ändå imponerande. Det var ganska fritt att vandra runt och det var få andra besökare att trängas med.

Det blev även bokat transport vidare in i Guatemala samt en kanottur för imorgon.

Cahal Pech

Resandet fortsätter. Vi hade bokat hämtning i Belize City av hotellet i Cahal Pech, två timmars bilfärd inåt landet. Vi åt hämtad frukost på hotellets veranda med utsikt över Karibiska havet.

Bilfärden gick relativt smärtfritt och vi kom till vårt nya boende lagom till lunch. Här kunde vi bocka av ett av Malins reseönskemål. Det satt nämligen tre tukaner i ett träd alldeles invid hotellets restaurang. De kalasade på en klase bananer som hängts upp där av hotellets personal.

Tukan.

Vi kommer att sova i en bungalow med utsikt över samhället San Ignacio och omgivande djungel. Hela hotellområdet ligger på en kulle i utkanten av byn och är väldigt mysigt.

Det blev en eftermiddag med ömsom regn och ömsom poolbad. På kvällen beställde alla ananaskyckling till middag. Det funkar bättre i Karibien än på kinahaket på Sallerupsvägen...

Till Belize

Så var den andra delen av tre i Latinamerika avklarad; nu är det Belize och Guatemala kvar. Här ska vi vara tre veckor, och sen bär det av till USA och Boulder.

Vi hade lejt taxichauffören från igår till att hämta oss kvart över fyra på morgonen eftersom vårt flyg skulle lyfta halv sju. Staden var tom på folk sånär som på några taxibilar och nattvakterna utanför affärerna. Köerna på flygplatsen var korta så vi kom snabbt igenom incheckning och säkerhetskontroll. Nytt för idag var att vi skulle flyga business; av någon anledning blev det så när vi bokade biljetterna i somras.

På resa.

Vi kom som beräknat till San Salvador där Astrid snart däckade i Andreas famn. Det blev diverse tidsfördriv innan vi kom vidare med planet till Belize halv tre. I Belize föll ett stilla regn när vi landade och det var strax över tjugo grader. Immigrationskön var lång och Astrid hann somna i Andreas famn igen.

Alla pratade om fotbollsmatchen mellan Honduras och Belize som spelades på kvällen, och den täta trafiken var enligt taxichauffören säkert folk som ville hem från jobbet för att inte missa avsparken. Efter tjugo minters färd var vi framme på hotellet och stuvade in oss i ett stort och rymligt rum. Fotbollsmatchen då? Belize förlorade som väntat, men bara med ett mål.

En dag på stan

Detta var vår enda heldag i Managua, och vi hade tittat ut lite saker att se i guideboken. Managua drabbades av en stor jordbävning 1972 som förstörde stora delar av staden. Vi hade bestämt oss för att besöka den gamla katedralen som stått öde sedan dess.

Efter frukost sprang vi på en taxichaufför utanför hotellet och efter en kort pratstund hade vi bokat in en liten rundtur med ytterligare några sevärdheter. När vi berättade att Astrid fyllde år idag blev det nicagaruansk sångstund, och chauffören nynnade på denna under stora delar av rundturen. Första stoppet var Carlos Fonsecas minnesplats med information om revolutionen. De var kusligt att se bilderna från inbördeskriget, och Sixten hade en hel del frågor som vi försökte svara på.

Minnesplats för Carlos Fonseca.

I Managua har man hittat 6000 år gamla fotspår i ett lerlager några meter under dagens marknivå. Runt spåren ligger idag ett litet museum där man kan se dem. Det var också en intressant känsla, det var som om någon just gått förbi fastän det var så länge sedan.

Sen var det då den gamla katedralens tur. Den har stått igenbommad sedan jordbävningen och är en riktig spökbyggnad. Klockan i klocktornet visar fortfarande klockslaget när katastrofen inträffade. Hela gamla stadskärnan ligger vid Lago de Nicaragua som är en stor sjö, men eftersom den får ta emot hela Managuas avlopp har den sedan länge varit starkt förorenad. Man kan varken bada här eller äta fisken härifrån.

Gamla katedralen i Managua.

Vi tog födelsedagsfikan på samma köpcentrum som vi var på igår, och innan vi for hem igen bunkrade vi upp med godis och bananer inför imorgon. Det blev packande och tidig sänggång.

Astrid fyller tre.

Malins spanska verkar ha tagit ett språng i och med allt praktiserande. Hon reder ut de allra flesta situationer och det är sällan hon behöver be någon upprepa sig.

Managua

Så lämnar vi bergen för att återvända till lågandet. Uppe i Matagalpa är man hängivna sandinister, och det är här revolutionen mot Somosas diktatur har sina rötter. Man ser de svarta och röda färgerna på nästan varenda vägstolpe. Sandinisterna tar traditionellt arbetarklassens parti, vilket exempelvis demonstreras när Caterpillrarna körs genom Matagalpa med politiska flaggor på.

Kaffet är Nicaraguas viktigaste exportvara och Matagalpa är centrum för denna näring. På kullarna ovanför stan ligger plantagerna och på stora öppna ytor längs vägen söderut mot Managua torkas bönorna direkt under solen. På plantagerna skördar och skalar man bönorna. Det är mer eller mindre kommers året runt, men mellan november och februari skördas de exklusiva arabiabönorna. Exporten sker i 48 kilossäckar till kafferosterier runt om i världen.

Vår resa från Selva Negra till Managua tog nästan tre timmar i taxi. Taxichauffören var en man i sextioårsåldern som var ivrig att få veta om Sverige. Vi svarade så gott vi kunde på hans frågor om export, folkmängd och nativitet. Han levererade information om ställen vi for förbi samt en del lite nedvärderande information om Managua. Hur de, liksom i Costa Rica, inte hade gatunamn eller husnummer. Att staden inte hade något egentligt centrum sen jordbävningen 1972, utan som i många amerikanska städer istället har stora köpcentran i stadens utkanter.

Matpaus på en lummig innergård.

När vi kom fram till hotellet blev vi lite besvikna över de små spartanska rummen. Vi var i ärlighetens namn även lite hungriga, vilket inte gjorde oss trevligare att tas med. Här fanns ju en pool som vi hjälpte upp humöret med innan vi letade upp ett ställe att äta på.

På upptäcksfärd i Managua.

Eftersom vi nu var i Managua så fick vi ju ta en titt på ett köpcentra. Det blev Metrocentro som ligger en kort taxiresa från vårt hotell. Här fick vi i oss lite glass och strosade runt i komplexet tills vi blev hungriga. Det fanns gott om snabbmatsställen och vi blev mätta innan vi for hem.

Vandring i molnskogen

Sista heldagen i Selva Negra bjöd till en början på regn och låga moln. Vi hade planerat in en tur i skogen för Andreas och Sixten, men planerna såg ut att grusas. Vi åt hur som helst frukost och suckade när vi bröt upp för att gå tillbaka till stugan. När vi kom tillbaka hade molnen lättat, och kartan över vandringslederna fiskades snabbt fram igen. Det argumenterades en hel del innan vi kom till beslut om hur dagen skulle läggas upp. Under tiden vi försökte övertala Sixten om att en vandring skulle vara kul hördes ett vrål bakom stugan.

Vrålapa.

Det var något som vi kände igen från tidigare naturupplevelser. En grupp svarta vrålapor satt i träden ett tiotal meter från vår dörr. Hela familjen stod och stirrade nedanför träden, och djuren glodde förstrött tillbaks. De verkade mindre imponerade av oss än vi av dem.

Efter en stunds hoande mellan de två primatgrupperna gick de markbundna tillbaka till sitt bo, och Sixten och Andreas kom iväg på sin exkursion.

Sixten i en av träden.

Vädret var nu perfekt för promenader i molnskogen. Innan vi hunnit gå särskilt många hundra meter hade vi redan sett en capybara och fått lyssna på exotisk fågelsång. Turen gick genom lagom kuperat landskap och vi bjöds på stora träd, porlande bäckar, trollsländor och breda myrstigar.

Sixten i undervegetationen.

På seneftermiddagen började vi förbereda oss för nästkommande dags resa till Managua, Nicaraguas huvudstad.

Utflykt till Matagalpa

Vi tog en taxi ner till staden Matagalpa idag, mest för att bunkra upp med bananer och godis. Här uppe är vi utlämnade till hotellets restaurang, även om de har en liten butiksdisk där de säljer choklad, dricka och sin egentillverkade ost. Vi kom iväg innan lunch och efter ett besök på stadens lilla kaffemuseum sökte vi ganska fort upp ett matställe för att höja blodsockerhalten.

Astrid kollar in trafiken.

Efter lunch hittade vi en mataffär efter instuktioner från guideboken. Det är alltid intressant att se hur människor i andra länder gör sina matinköp - en tunna med svarta bönor i lösvikt, köttdisk med allt vad det kan innebära eller en gång med ett oproportionellt stort utbud av rengöringsmedel och hygienartiklar.

Katedralen i Matagalpa.

Innan vi for hem till Selva Negra kompletterade vi dessutom reseapoteket. Det blev en lugn middag på hotellet där det märks att det är måndag. På helgerna kommer det en hel del nicas upp hit för att njuta av natur och klimat, men nu är vi så gott som enamma i restaurangen.

Matagalpa.

Häromdagen berättade Sixten att han sett en capybara när han gick ner för att äta frukost. Vi tog hans observation med en nypa salt. Han malde på om hur stora de var och vad de åt, och vi tyckte nog att han svävade ut lite väl mycket - tills Andreas själv snubblade över en liten krabat som gick och betade på en av hotellets gräsmattor...

Ridtur

Idag är det söndag och då är det andra rutiner på ägorna. Man blir inte serverad frukost vid borden idag, utan man går fram till mattanten och får upplagt direkt på tallriken. Det fanns både pannkakor och bönröra så mätta blev vi hur som helst.

Barn i sadel.

Efter frukosten tog vi en hästtur. När vi kom till hästhägnet bestämde vi att barnen fick rida och så gick vi vuxna bredvid. En tur genom plantagen fick bli Astrids första ridtur. Vi var lite nervösa för att hon skulle tvärvägra ridningen, men med förberedande pepping och en taggad storebror gick det bra.

Sen var det häng vid stugan under eftermiddagen. Vädret är riktigt behagligt med dryga tjugo grader, så detnkänns som svensk sommar fast med exotiska dofter och läten. Kolibrier i blomsterbusken framför verandan, bananträd runt husknuten och apor i skogen bakom huset. Malin fick lite spring i benen vid tretiden och tog en egen tur i skogen.

Selva Negra

Så vaknade vi upp i en liten stuga i de Nicaraguanska bergen. Solen var uppe sedan någon timme och klockan var redan halv nio. Astrid hade ägnat en del av natten åt att klia myggbett, därav sovmorgonen.

När det gäller matställen så finns det inte så stort utbud - man äter helt enkelt på hotellet. Menyn är till stor del uppbygd utifrån vad man odlar och föder upp på ägorna och det mesta av framställningen är gjort med natur och kretslopp i åtanke. Även en del av energin till uppvärmning och matlagning produceras lokalt i form av biogas från kaffehantering och uppfödning samt sol- och vattenenergi.

Ett kapell som byggts av de tyska nybyggarna som anlade gården i slutet av 1800-talet i Selva Negra, eller Schwarzwald som de själva skulle ha sagt.

Efter frukost gav vi oss ut på en liten skogsrunda. Astrid var inte så pigg på att gå själv, men Sixten pinnade på. Rundan var tydligt utstakad och man hade lagt in trappsteg i backarna. Rundan tog tre kvarts timme, och när vi var tillbaks på hotellet tog vi en fika för att orka med den guidade rundturen på ägorna.

Sixten plockar kaffebönor.

Hela Selva Negra är 1500 hektar stort, så vi blev runtskjutsade med minibuss. Vi fick se hanteringen av kaffebönor från plockning till skalning och vidare transport till torkning. Vi fick även se hönsgården, växthusen med rotfrukter och grönsaker och citruslunden. Astrid höll ut nästan hela rundan men somnade strax innan vi rullade in till hotellet igen.

Matagalpa

Efter frukosten på Casa del Agua hoppade vi in i den förbokade minibussen till Matagalpa. Astrid hade svårt lite svårt att sysselsätta sig till en början, men det visade sig bero på att hon var trött eftersom hon somnade efter en timmes resa. Sixen ville inte ha sin bok, utan hellre sitta och tänka och titta ut genom fönstret.

Casa del Agua.

Turen gick över det av torkan sönderbrända låglandet mellan Granada och Managua. Efter en stund bar det uppåt och vägen blev mer slingrande. Där låglandet övergår till berg bor de fattigaste. Små skjul av korrugerad plåt och presenningar. Här är riktigt torrt med mager boskap och bruna vidder.

Matagalpa ligger dryga tusen meter upp bland bergen i ett kuperat landskap med gröna kullar. I anslutning till staden ligger kaffeföretagen där man torkar bönorna under bar himmel. Härifrån är det en kvarts biltur vidare upp bland kullarna till Salva Negra där vi bokat en liten stuga. Strax efter lunch var vi framme, och vi åt lunch och tittade oss omkring tills vår stuga var städat och klart.

Stugan på kullen.

Här finns en hel del lekplatser och gungor bland husen, så barnen håller sig sysselsatta. Från receptionen fick vi en karta över skogsrundor som vi tänkte sätta tänderna i imorgon. Stugan var liten och mysig med två sovrum och ett allrum. Den ligger på två minuters promenad från huvudbyggnaden med gunga och gräsmatta framför. Temperaren har sjunkt från dryga trettio till knappa tjugo - det blir ullunderställ och långärmat på barnen imorgon.

Skärgården

Eftersom varken barn eller vuxna skulle må bra av en heldag på hotellrummet hade vi bokat ännu en utflykt. Den skulle bara vara mellan två och tre timmar, vilket kändes rimligt efter gårdagens heldag.

Nu skulle vi ut på sjön, närmare bestämt Lago de Nicaragua. Detta är Latinamerikas näst största sjö efter Titicacasjön och har sin södra strand i Costa Rica. Den är den enda sötvattenssjön i världen med hajar, en sorts tjurhaj som anpassat sig genom att vandra in från Stilla havet via floderna som rinner upp i sjön. Här finns en skärgård som bildats vid förhistoriska vulkanutbrott. Öarna är bevuxna och till stor del bebodda. De är inte så stora, uppskattningsvis inte särskilt mycket större än 100 meter i diameter som störst.

Fiskare i skärgården.

Vi blev hämtade på hotellet av samma guide som igår. En trevlig kille som är påläst och pratar bra engelska. Vi lastades in baktill i en Jeep-liknande bil där vi satt på bänkar utmed sidorna. Vi skulle bara åka någon enstaka kilometer ner genom stan till sjön.

En av de privata öarna.

På båten var vi ensamma med guiden och kaptenen, i samma stil som igår. Vi började med en långsam tur genom skärgården där det vimlade av exotiska fåglar. Guiden och kaptenen pekade ut sevärdheterna och visade arterna i en medhavd plastad folder.

Efter en dryg timme på sjön gick vi i land på en av öarna för att få lite förfriskningar. Det blev juice och närkontakt med en stor papegoja. På båtfärden hem till Granada stannade vi till på en ö som var befäst sedan colonialtiden för att skydda stan mot pirater.

Fortet utanför Granada.

Efter turen gick vi ner till posten och skickade hem lite souvenirer. Skönt att lätta lite på packningen. Imorgon drar vi upp i bergen till svalkan.

Masaya

Nu var det dags för utflykt. Gerry på hotellet sa att vulkanen Masaya var ett måste, så det fick bli dagens huvudattraktion. Vi blev punktligt upphämtade på hotellet klockan halv nio. Vi var de enda fyra som ville göra utflykten denna dag så vi hade en minibuss, chaufför och guide alldeles för oss själva.

Färden ut till vulkanen tog en halvtimme. Det blev det ett par stopp på vägen med besök på ett litet museum som handlade om vulkanområdet samt närkontakt med stelnad lava. Chauffören tog oss hela vägen upp till toppen på vulkanen där man kunde njuta av utsikten över landskapet, men även ner i den dimmiga kratern.

Masayakratern.

Sen drog resan vidare till byn Masaya och en liten marknad. Sixten hade önskat sig nicaraguansk mat och guiden tipsade om ett matstånd med lokal lunch. Även Astrid lät sig väl smaka av kött, kokbanan och kassava om än inte i så stora mängder. Lite strosande resulterade i några nya souvenirer.

Utsikt över landskapet.

Efter maten åkte vi via en vacker och sval utkikspunkt till en krukmakarskola. Astrid blev kär i en av hundvalparna där medan vi andra sög i oss informationen från guiden. De gör tydligen krukor på förcolumbinskt sätt, men de drejas och slutresultatet känns bekant.

Krukmakaren.

På kvällen gick vi och tittade på hängmattetillverkning. I Playa Grande njöt vi av dem under dagarna, och här i Granada finns det en liten fabrik som tillverkar dem några kvarter från det centrala torget. Det är dövstumma som arbetar med tillverkningen och en del volontärer hjälper till för att få verksamheten att gå runt.

Hängmattor.

Astrid och Sixten tetas en hel del med varandra. De har båda lite krämpor. Astrid har fortfarande ont i öronen och Sixten trillade ner från en klätterställning igår och haltar lite. Detta i kombination med värmen gör dem nog lite mer kiviga - de har ju i princip bara varandra att bråka med nuförtiden.

Granada

Vi vaknade upp väl uppvilade efter vår första natt i Nicaragua. Just nu har vi ganska morgonpigga barn så vi var på fötter och ute genom hotellets portar innan klockan nio. Barnen hann med var sin macka i det gemensamma köket och vi vuxna högg in på kaffet. Når vi på väg ut stod frukttanten med sin kärra utanför hotellet och vi passade på att bunkra upp lite.

Frukttanten.

Astrid har fått mer och mer ont i örat, så vårt första ärende var till apoteket. Det blev någon sorts dunderdroppar med bredspektrum-antibiotika som skulle hjälpa. Man får ju ge läkekonsten i Centralamerika en chans.

Vi tog en brunch på en mysig innergård och stack ner mot Lago Nicaragua, en kvarts gångmarch från centrala byn. Nere vid vattnet ligger ett turistområde med uteställen som mestadels är aktiva kvällstid, men även ett gäng lekplatser. Astrid sov i bärsjalen men tog igen lekandet när hon vaknade.

Lago Nicaragua

Alla var trötta och hungriga (och vissa av oss även lätt skadade) efter en stunds lekande, så vi tog en taxi tilbaks till stan och åt. Sista turistpunkten för dagen var en runda med hästskjuts, vilket hela familjen uppskattade. Vi fick se de gamla områdena i stan och lite annan kuriosa från ett hästperspektiv.

S0471302

Hästskjutsen.

När vi kom hem hade Gerry fixat en pinata och tårta till Sixten eftersom vi berättat att han fyllde år. Astrid och Sixten gick loss på pinatan tillsammans med två andra barn och tillsammans njöt vi av tårtan. Så fick Sigge ett litet kallas trots allt.

S0501307

Sixten fyller sju.

Resten av kvällen spenderades vid poolen med mat från snabbköpet.

Födelsedag i Nicaragua

Så var det dags att lämna Costa Rica. Vi hade packat kvällen innan och åt en sista frukost på hotellet. Jonathan från hotellet hade bokat en minibuss till oss som skulle ta oss till Nicaraguas gräns. Den dök upp som den skulle och iväg kom vi. Det tog två och en halv timme till gränsen dit vi kom vid tolvtiden. Vi anlitade en cykeltaxi för att ta oss och väskorna över gränsen istället för att vi skulle bära dem. Det var varmt och det kändes som en bra idé.

Husleguanen.

Efter ungefär hundra meters cyklande kom vi till gränsstationen. Här visade det sig snabbt att vi inte hade rätt stämpel i passen, så vi fick åka tillbaka igen. Cykeltaxin knorrade lite om extra betalning, och vi knorrade tillbaka.

Så blev det kö, stämpel och cykel tillbaka till gränsen. Nu gick det fint och vi beslöt oss för att själva bära packningen i ingenmansland fram till den nicaraguanska gränsstationen. Det blev kö igen och vi betalade för visum och efter ett par kontroller till var vi inne i landet. Vi hade vid det laget träffat Gerald från hotellet vi skulle bo på, och han skulle köra oss till Granada. Vi stuvade in familj och packning i bilen och drog iväg. Gerald berättade om landet och vi stannade till vid en liten fruktbutik vid vägen för att få lunch.

Fruktaffär längs landsvägen.

Resan i Nicaragua tog nästan två timmar, och väl framme i Granada vi blev överraskade av den färggranna staden med den gula katedralen. Ingen byggnad får vara högre än katedralen, vilken inte är högre än ett trevåningshus, så staden är ganska platt.

Torget i Granada.

Sixten och Astrid utanför ett museum. Notera Astrids bananskor.

Hotellet var litet och mysigt med pool på innergården. Vi gav oss ut på stan för att äta och orientera oss. Vi hade trottoarer att gå på och flanerade på något så exotiskt som en gågata. Kvällsmålet blev en rejäl omgång födelsedagsglass på en glassbar.

Snorkling

Sista heldagen tänkte vi leta upp tidvattenbassängerna som skulle ligga en bit norrut längs stranden vid en klippformation. Det blev Sixten och Andreas som tog med sig mask och fenor och gav sig av. Det tog en stunds klättrande för att hitta fram, men sen låg de där. Inte särskilt stora, mer som en lång skreva dyrgt en meter djup. Vi fick vara försiktiga när vi klättrde på de vassa klipporna ner till vattnet. Under ytan såg vi en del småfisk, krabbor, havstulpaner och snäckor. När vi var nöjda försökte vi ta oss ut på utsidan av klipporna, men upptäckte snabbt att sjön var för hög. Här härskade istället de störtdykande Pelikanerna och stora krabbor som klättrade bland stenarna ständigt översköljda av vågorna.

När tidvattnet började skölja in över oss gick vi upp och tilbaks till hotellet. Här låg Malin och Astrid nöjda med tillvaron vid poolen. Sen var det omväxlande bad och packning inför morgondagens resa till Nicaragua. Astrid har klagat på ont i örat under dagen och fick en panodil innan hon gick och lade sig.

Varmt!

Det är varma dagar här i Costa Rica. Just nu är det torrsäsong och några grader varmare än när regnperioden gör sig gällande. Komforfmässigt är det nog ändå mer behagligt med varmt och torrt än lite svalare och regn.

Ramblin On  1298 (1)

Malin torrsurfar.

Ramblin On  1309

Sixten och Christian.

Malin och Sixten tog sin andra surflektion idag och var trötta men nöjda när de kom tillbaks. Sixten ser sig själv som näst intill fullärd - självförtroendet trubbas alltså inte av i värmen.

Ramblin On  1434

Sixten när vågen bryter.

Ramblin On  1443

Malin på väg in.

Resten av familjen låg vid poolen och åt glass. Astrid verkar inte kunna få nog av vattnet även om hon blir riktigt trött framåt eftermiddagen. Det har inte gått många dagar utan att hon tagit en tupplur.

På kvällen gav vi oss av inåt land för att besöka en pizzeria. Det var en trevlig upplevelse och Sixten fick äntligen sin matönskan uppfylld. I övrigt är barnen väldigt duktiga på att prova nya maträtter - allt från bönröra till exotiska skaldjur.

Surf och slapp

Det var surflektioner som var dagens begivenhet. Andreas och Astrid hängde vid poolen när Malin och Sixten drog till surfaffären. Det blev en autentisk upplevelse med en skrotig "surf car" med hål i golvet ner till stranden. Malin fick hänga med en vuxengrupp medan Sixten hade egen instruktör. Båda var nöjda när de kom tillbaks.

Ännu en solnedgång över Playa Grande.

Efter lunch låg hela familjen och flämtade i värmen. Det blev inte mycket gjort annat än bad och vila. Sixten var trött efter surfningen och borde ha tagit en tupplur. Innan vi gick hem blev det en tur på stranden och kvällsmat. Det var som vanligt stjärnklart när vi med ficklampans hjälp letade oss hem längs de mörka gatorna.

Into the wild

Jepps, ännu en tidig morgon med uppgång som inte stämmer med barnens morgonhumör. Halv sex ringde klockan och det var ganska mycket knorr från de yngre innan alla stod utanför ytterdörren. Malin hade packat dagsryggsäcken kvällen innan, så vi kom till mötesplatsen på hotellets parkering i tid.

Där hade ett gäng på runt tio personer redan samlats. Vi var som så ofta den enda småbarnsfamiljen, även om de övriga också var föräldrar men med vuxna barn. Hotellets ägare lastade upp oss på sin pickup och vi for ner till mynningen av den djupa och vindlande mangroveviken som ligger innanför stranden i Playa Grande. Detta område är en tillflyktsort för ett stort antal djur under torrperioden och är en starkt hotad biotop. Idag bildar den det största sammanhängande område av sin typ. Hotellägaren berättade att detta unika område var anledningen till att han valde att bosätta sig här för ett antal decennier sedan.

Sixten i goda händer.

Vår guide Jonathan hjälpte oss i kanoterna. Astrid fick åka med oss vuxna och Sixten åkte med i Jonathans kanot. Det kändes svalt i luften, men det var säkert ett par grader över tjugo när vi sakta gled inåt land. Vi fick se både krokodiler och en hel massa olika sorters fåglar. Naturligtvis var listan längst för Sixten som fick utpekat alla olika arter för sig av Jonathan. Efter en halvtimmes paddlande gick vi i land för att fortsätta upptäckandet till fots.

Ett par hundra meter från vattnet såg vi de första aporna. De var inte särskilt skygga, men inte heller nyfikna. De tittade lite förstrött på oss där vi stod och gapade under träden. Jonathan hade lite knep och läten för sig och fick snart igång djuren i ett högljutt hojtande. Både Sixten och Astrid var begeistrade av situationen.

Mangroveviken på väg mot havet.

Efter en stunds vandrande i skogen med förevisningar av djur- och växtliv var vi åter i kanoterna. Färden tillbaka mot havet gick bra och båda barnen fann sig väl i båtlivet.

Sixten i vattentaxi.

Väl i land var planen att vi skulle ta oss till stranden och byn Tamarindo strax söder om vår hemmastrand. Hit får man ta sig med vattentaxi och en sjöresa på fem minuter. Barnens energi var vid det här laget begränsad och det krävdes en del lock och pock för att få dem med den sista gångmarschen till ett matställe vid strandkanten.

"Vi va arga på varandra för att vi var trötta vi va jätte hungriga"

Sixten

Efter provianteringen blev allas humör bättre, och så gjorde vi Tamarindo i klassisk turiststil. Detta samhälle är ett par gånger större än Playa Grande och rymmer ett stort antal turistkrafsbutiker. Båda barnen fick köpa souvenirer, och innan vi for hem i en taxi blev det lunch.

Astrid med mat i kroppen.

Fastän det bara var cirka tre kilometer till vårt hotell tog det mer än en halvtimme i taxi. Man får tydligen köra en bra bit inåt landet och sedan ut igen för att komma hem.

Så blev det några dopp i poolen och mat innan vi gick till lägenheten. Sixten och Malin bokade in sig på surfskolan inför imorgon - man måste ju passa på när man är på en av världens bästa surfstränder.

Slappa vid poolen

Vi var ordentligt morgontrötta efter nattens strapatser. Vi snubblade ner till huvudbyggnaden och dess restaurang på sena förmiddagen. Barnen sökte sig snabbt till poolen runt vilken även leguaner och hibiskusar trängs. Man kan kalla det för en förlorad dag, men det var nog precis vad vi behövde. Innan kvällsmaten gick vi ut på stranden, bara några meter från vårt vattenhål hoch tittade på solnedgången.

Solen går ner över Playa Grande.

Nåja, vi bokade in en kanottur till halv sju morgonen därpå - man kan ju inte sitta still för länge.

Mums mums.

Sköldpaddor

Vår lägenhet ligger några hundra meter från hotellbyggnaden. När vi vaknat i vårt svala rum gick vi ner för att äta frukost. Det var redan varmt, en bra bit över 30 grader, men vi hade det behagligt under en takfläkt i restaurangen.

Astrid suktar efter glass i värmen, och det är svårt att neka henne det. Vi andra körde på med pannkakor och den lokala ris- och bönröran som är mättande och god. Vi hade tankar på att boka in lite utflykter och dryftade det under måltiden.

Sen var det poolen som gällde under dagen, med undantag av någon avstickare till lägenheten eller mataffären. Playa Grande är en liten håla utan särskilt mycket mer än ett par hotell. Stranden är lång och bred men helt fri från solstolar, försäljare och parasoller. Det surfas under högvatten och badas vid lågvatten.

Till kvällen hade vi bokat utflykt till sköldpaddssafari. Tiden var satt till klockan sex, och vi var i tid på mötesplatsen vid sköldpaddsstatyn utanför parkväktarnas kontor. Det var bara vi och två amerikaner som var där. Efter en tids väntan på guiden började vi tappa modet. Eftersom vi var nära hotellreceptionen gick vi bort för att dubbelkolla tiden, men de hade ingen annan tid än den vi fått.

Klockan sju fick vi ge upp och begav oss hemåt igen. Barnen blev satta framför en film och vi vuxna slängde oss besvikna på sängen. Efter en stund knackade det på dörren. Det var en av hotellets managers som bad om ursäkt för det inträffade, men sa att folk hade börjat samlas för sköldpaddsturen. Om vi fortfarande var intresserade av att hänga på så borde vi ansluta så fort som möjligt.

Vi tog beslut på stående fot och klädde på barnen igen. Det tog oss mindre än fem minuter att göra oss färdiga, och vi gjorde snart gruppen sällskap. Nu var vi nog drygt fyrtio personer och ett par guider. Det blev information i aulan på spanska och engelska om sköldpaddorna och om själva turen. Efter det var det bara att vänta. Det är inte alla kvällar som man får se djuren och förra året var det bara 33 unika individer som valt att lägga ägg. De kommer förvisso tillbaka ett par gånger under säsongen men deras besök täcker inte upp kalendern helt.

Hela familjen satt och slumrade på bänkarna utanför kontoret. En efter en av besökarna gav upp och stack hem. Klockan tickade på och snart sov hela familjen Åberg. Det var en lugn och tyst kväll i Playa Grande så när som på cikadorna när parkvakterna plötsligt skrek ut "Tortugas". Alla besökarna kom på fötter och nu skulle parkavgiften betalas. Vi stuvades in i bilarna och drog iväg till den södra delen av stranden.

Från de parkerade bilarna gick vi på gåsrad genom strandskogen och ut på stranden. Det var några få hundra meter till fyndplatsen och vi var en tyst och spänd grupp. Det var mörkt och bara parkvakterna hade belysning med sig. Det var bara röda ficklampor som gällde när vi blev visade det stora djuret. Både Astrid och Sixten var fullt vakna och studerade fascinerat vad som hände. Hon var i full gång med att gräva ett hål med bakfötterna och verkade helt oberörd av att vi stod runt om och tittade på. Efter en stunds grävande backade hon ner mot hålet och lade sina ägg. Det var biologer på plats kom kollade märkningar och räknade ägg. Man såg till att äggen fick ett bra lager sand och lade ner någon slags markör så att man kunde hitta platsen igen. Sextio dagar senare ska levande sköldpaddsungar titta upp genom sanden. Det var en mäktig upplevelse av att vara så nära det enorma vattendjuret. De blir upp till en och en halv meter långa och väger ofta mer än femhundra kilo när äggen läggs.

Klockan ett på natten var vi tillbaks, och alla somnade väldigt fort.

Varm bussresa

Efter frukost hämtade Walter oss på hotellet. Vår buss till Playa Grande skulle gå halv tolv, och innan dess ville vi få ivägskickat våra varma kläder till Boulder. Malin hade frågat efter en papplåda på hotellet och lokalbutuken utan att få napp. Grejorna packde vi istället ner i en packsäck och slängde in i Walters baklucka.

Astrid i hotellträdgården.

Vi hade inte särskilt mycket tid på oss innan bussen skulle gå så efter ett provianteringsstopp togs beslutet att vi inte kör via posten för att skicka kläderna. I en mataffär fick vi tag på en uttjänt vinflaskeembalage där försändelserna fick plats. Med ett ordentligt snöre om fick vi ihop allt och Walter erbjöd sig att se till att allt kom iväg.

På busstationen var det en hel del människor, men vi kom på bussen som vi skulle. Iväg for vi upp genom kullarna runt San Jose och ut på Nicoyahalvön. Det mesta av resan gick på den panamerikanska huvudvägen, vilken löper som en nerv från Mexico till Panama. Det låter ju smidigt, men den är inte mer avancerad än gamla vägen mellan Lund och Malmö.

Vägkrog i Costa Rica.

Efter två timmar stannade vi för mat och toalett. Därefter blev det en lång och varm sträcka fram till målet . Hela resan tog dryga sex timmar, vilket var krävande för stora delar av familjen. Trots värmen höll sig barnen på övervägande gott humör.

När vi kom fram till vårt mål, Playa Grande, var det skymning, och vi fick använda ficklampa för att ta oss till receptionen. Det är nästan beckmörkt i byn på natten eftersom havssköldpaddorna lägger sina ägg på stranden då, och de störs av belysning. Playa Grande är ett fredat område i det avseendet och man får inte gå ner till vattnet när solen gått ner utan en guide.

San Jose

Så fick vi nu en andra chans att lämna sydamerika. Det var en del oro i leden under frukosten för att något skulle strula med flyget eller att vi skulle komma för sent. Allt flöt dock på och vi fick en gräddfil i varje kösituatiion tack vare barnen. Det var riktigt långa köer både vid incheckningen och passpolisen.

När vi landade stod Walter, Malins klasskompis från Internationella miljöinstitutet, och väntade på oss. Han skjutsade oss in till stan och vårt hotell. Efter att ha lämnat väskorna på hotellet skulle vi köra till djurparken. Det smög sig dock eftersom polisen fått för sig att enkelrikta motorvägen från kusten in till San Jose. Det var söndag och sista dagen på julledigheten och många skulle hem till stan den eftermiddagen.

Walter och barnen studerar menyn.

Det blev istället lite sightseeing runt stan och ett trevligt mål mat på en vägkrog. På kvällen tog Walter med oss till några vänner där det firades en försenad julfest. Vi blev väl mottagna och Astrid fick leka loss i barnens rum.

Med bussbiljetter vidare norrut somnade vi på hotellet och sov som stockar.

Lima

Ja, så var det ännu en tidig uppgång, den här gången för att komma iväg till Costa Rica. Vi var färdigpackade när klockan ringde strax innan fem, och killen i receptionen hade beställt taxi till oss. Den var lite sen, men vi kom iväg som vi skulle.

På flygplagtsen fick vi smita före i kön tack vare Astrid - det har nog varit genomgående så på flygplatserna i Sydamerika. Både när man ska gå på och när man landat.

I incheckningen fick vi veta att planet skulle bli försenat på grund av dimman och de låga molnen över Cusco. Vi var inte oroliga eftersom vi då skulle slippa lite av den fem timmar långa väntan i Lima. Timmarna gick, men vädret blev inte bättre. Representanterna från Taca hade inga klara besked att ge, men flighten var i alla fall inte inställd. Strax efer lunch kom vi iväg, och vi insåg att fem timmar i det här fallet inte var stor nog marginal för att hinna byta flyg i Lima.

När vi landade hade flyget till San José redan lyft. Vi letade upp en representant för flygbolaget som meddelade att vi skulle hämta vårt bagage på bandet och gå till incheckningsdisken. Lite klen service tänkte vi, men låt gå då. Sen fick vi gå ut till incheckningshallen och bort till Tacas ombokningsdisk.

Det visade sig vara en diger kö med människor som delade vårt öde. Stämningen var hätsk när resenärerna insåg att de inte skulle komma vidare samma dag, och kanske inte heller nästa. Nästa dags flighter var fullbokade och efter en timmes köande blev vi erbjudna att få komma med på stand by-lista för morgondagens två flygningar. Vi insåg att vi inte var de enda som var med på den listan och att det var långt ifrån självklart att vi skulle komma iväg ens dagen efter.

Malin lade in en offensiv och spelade ut tvååringskortet utan att hålla igen. Mannen bakom disken lovade att prata med sin chef och att vi skulle få reda på resultatet av snacket när vi kom dagen efter. Det dög ju inte, så han fick vackert gå och hämta chefen.

Denne var inte lika skakis som frontmannen och han förklarade till en början att planen imorgon var fulla och att han endast kunde erbjuda stand by. Efersom detta svar inte dög fem minuter tidigare så dög det ju inte heller nu. Malin gick på intensiven och förklarade vår situation. Skulle vi flänga fram och tillbaks till ett hotell två gånger om dagen färdigpackade med två barn för att sen KANSKE få komma med på ett av flygen. Som sagt - det dög inte.

Chefen bad om att få höra med sin chef (med det fantastiska namnet Orlando Pretto), men det skulle ta lite tid. Vi kanske kunde höra av oss eller dyka upp dan efter och höra hur det gått. Nä, det dög ju som bekant inte. Han kortade då ner beslutstiden och skulle se om han kunde fixa något på en halvtimme. Vi skulle komma tillbaks - det fick duga.

Vi krafsade i oss lite snabbmat och var tillbaks vid disken dryga halvtimmen senare. Något hade hänt, Malins taktik hade gått hem. Vi fick boardingkort utskrivna och en ursäkt för det besvär vi haft - det blev första morgonflyget till San José. En total seger för oss.

Klockan var sex och vi var trötta. Det hade varit ett par aktiva dagar med tidiga morgnar och vi sökte natthärbärge. Man skulle ju kunna ta sig in till stan eller fixa rum på flygplatshotellet. Det blev flygplatshotellet. Det var ett lite finare businesshotell en gångbro från incheckningsterminalen.

Astrid sover ut på hotellet.

Vi fick vår rumsnyckel och ringde försäkringsbolaget. Vi fick reda på att försäkringen skulle täcka rimliga merkostnader, och det tyckte de att tak över huvudet var. Att hotellet sen hade ett spa var bara en bonus. Hela familjen tog igen sig efter en jobbig dag i bubbelpoolen och somnade sedan fort mellan de vita lakanen.

Machu Picchu

Vi gick upp i ottan och packade samman det lilla vi hade med oss på utflykten och gick ner och åt frukost. Barnen kom igång ganska snabbt, men vi insåg att vi någon gång under dagen skulle få plikta för den tidiga uppgången.

Utsikt över bergen.

Det blev inte första morgonbussen upp på berget, men inte långt ifrån. Det var en del människor och guider vid entrén när vår buss efter en halvtimmes klättring längs en vindlande serpentinväg kommit fram till Machu Picchu. Det fanns en del verkliga entusiaster som valde att promenera upp istället för att ta buss, men de var i klar minoritet.

Från ingången.

Väl uppe och inne var det dags att peppa Sixten. Han var upplagd för ett bryt och hittade snart en anledning. Det blev guiden som fick klä skott; Sixten trodde att vi skulle ha en egen guide istället för att behöva gå tillsammans i grupp. Till hans försvar får vi erkänna att även vi trodde det. Han kom sakta över det och vi traskade på och lyssnade på guiden och tittade på de mäktiga byggnaderna.

Sixten.

Astrid var inte heller den mest engagerade besökaren. Hon suktade mest efter att se på film i skuggan, och mellan de skuggiga sittplatserna försökte vi hitta kortaste vägen. Som vanligt bar Malin Astrid i uppförsbackarna, och Andreas bar henne i nedförsbackarna - allt styrt av Astrids egen vilja och den gudomliga rättvisan.

De tre fönstren.

Vädret var med oss under besöket. Det regnade så smått när vi checkade ut från hotellet på morgonen, men väl framme vid Machu Picchu lättade molnen. Det var dryga tjugo grader och en värmande sol.  Den guidade turen tog dryga två timmar - eller två dryga timmar som Sixten skulle ha sagt. Vi hade då gått ett långt varv runt den gamla staden som på sin storhetstid hade 3000 invånare. Hela familjen var ganska nöjd vid elvatiden, så då lämnade vi världsundret. Det är en imponerande sevärdhet och den är väldigt välbehållen och välunderhållen.

Efter busstrippen ner bar det av med tåg tillbaka längs floden. Nu skulle vi bli upphämtade av buss vid stationen i Ollantaytambo för sista sträckan tillbaka till Cusco, men det var nära att smyga sig. Vi frågade runt bland gubbarna på stationsområdet, men fick inga trovärdiga besked om var och hur vi skulle bli tagna vidare. Däremot var de snabba att erbjuda alternativa sätt att ta sig tillbaks (för en liten extra kostnad…), men vi gav oss inte. Vi hade ju blivit lovade skjuts tillbaks till Cusco. Vi stoppade ett par bussar och visade vår biljett. Till slut hittade vi en buss med en guide som lät oss hänga med. Han kände till resebyrån där vi bokat biljetterna och skulle ta ett snack med Fidel som sålt oss biljetterna. Jojomesan - allt ordnar sig!

Vi var trötta när vi kom hem. Packade inför flyget imorgon. Satte klockan. Gick och lade oss.

Den heliga dalen

Så var det dags att besöka Machu Picchu, en stark önskan från Sixten när resan planerades. Vi hade bokat en paketresa med en busstur med sevärdheter i heliga dalen under första dagen och besök på Machu Picchu dagen efter. Vi blev hämtade på vandrarhemmet på utsatt tid av vår guide Julio Cesar - jo han hette så. Vi gick ner till ett av de centrala torgen och hoppade på bussen. Eftersom vi var först på tog vi de främsta platserna, vilket visade sig vara en hit.

Marknad.

Av bar det och stoppen växlade mellan hantverksmarknader och fornlämningar. Guiden var väldigt engagerad och informativ. Vi stannade vid en pampig lämning en bra bit upp på berget vid Pisac. Här var ett behagligt klimat och vi tog oss upp på en utsiktspunkt.

Rundtur.

Turen i den heliga dalen var mycket vacker - i dalen rinner floden Río Urubamba, och man är hela tiden omgiven av höga berg med frodig grönska. Vi hoppade av bussen i Ollantaytambo för att därifrån ta tåget till Aguas Calientes, vilket är sista utposten innan Machu Picchu. Det var en häftig tågresa längs Urubamba-floden under nästan två timmar. Efter ett tag kommer bergen närmre och floden brjar slingra sig allt mer. De sista kilometrarna fram till slutstationen går riktigt långsamt när bergssidorna på många ställen är i princip lodräta. Sixten tog sig an Harry Potter och Astrid flirtade med några medresenärer under stora delar av resan. De flesta medresenärer låter sig charmas av Astrid och Sixten, och just idag fick vi en hel del spontana kommentarer om hur modiga vi var.

Pisac.

Vi kom fram till Aguas Calientes strax innan mörkret föll och blev upphämtade av hotellets värdinna på stationen. Hotellet verkade nybyggt och ligger utmed spåren bara ett stenkast från stationen. Vi var trötta efter resan, men insåg att vi var tvungna att få lite mat i oss innan vi gick och lade oss. Det blev första bästa ställe och vi fick in två skålar soppa utan att vi gjort någon beställning. Vi lät oss väl smaka och kompletterade med en macka som Sixten och Astrid fick dela på.

Tåget till Aguas Calientes.

På vägen hem gick vi förbi en frisersalong som föll Sixten i smaken. Han slog till, och klockan åtta var han nyfriserad och fin. Innan vi kröp till kojs hade vi fått träffa guiden och fått buss- och infrädesbiljetter för imorgon. Vi sätter klockan på kvart i fem inför imorgon.

Stadstur

Det var en fin morgon liksom igår. Malin hade sett ut ett område i Cusco som hon ville besöka. Det låg inte så långt från vårt boende, men vi ville försöka minimera antalet uppförsbackar. Vi rådfrågade personalen och gav oss av efter frukost med Sixten som kartläsare.

Det blev en fin tur med vandring genom mindre turistiga kvarter. Vi kom fram som vi skulle och tog lunch på Jack´s bar som tydligen är ryktbart för sin mat. Det är väl mest passande för resenärer med hemlängtan eftersom den verkar drivas av en engelsk kvinna och har inslag på menyn som lika gärna skulle kunna vara från en europeisk storstad.

Efter lunch blev vi hämtade på hotellet för en sightseeingtur i Cusco med omgivning. Den var inkluderad i paketresan till Machu Picchu, så vi kände att det var ett bra tillfälle att se mer än bara centrala stan.

Vi kördes runt till ett stort antal sevärdheter i hyfsat högt tempo. Barnen var egentligen lite för trötta och dåligt förberedda för att det skulle flyta på utan gnissel. Det blev en del allvarliga samtal och sen skärptes det upp en aning.

Väl tillbaks i centrala Cusco sprang vi inom ett internationellt hamburgerhak och skyndade oss hem i regnet. Maten intogs i vandrarhemmets gemensamhetsutrymme framör tv:n. Innan vi gick till sängs packade vi inför morgondagens resa till Machu Picchu.

Cusco

Vi vaknade upp till en vacker morgon på hotellet. Från frukostbordet hade vi en fin utsikt över stadens tegeltak.

Cusco.

Vårt primära mål för dagen var att sy ihop en resa till Machu Picchu, så vi försökte hitta resebyrån som hotellet samarbetade med. Det visade sig att denna hade stängt, så vi hoppade in hos närmsta öppna byrå. I Cuscos centrum ligger resebyråer och andra turisttillvända verksamheter vägg i vägg. Vi slog till och fick bokat aktiviteter för de kommande dagarna.

Astrid och lamaunge.

Det blev sedan en lång stadstur med besök i domkyrkan och gamla inkalämningar. En stor del av eftermiddagen spenderades i hotellets gemensamhetsutrymmen med kraftigt regnande utanför dörren. När molnen skingrat sig gick vi ner på stan för att äta. På restaurangens meny fanns både alpacka och marsvin - vi tog dock sallad och majskolvar.